Monday, May 14, 2012

Berita MyMetro Ahad "Ibuku Isteriku, Bapaku Suamiku" Menghina Kaum Penan Sarawak!!!



Petikan dari Metro Ahad 13 - 05 - 2012

Oleh HADZLAN HASSAN
hadzlan@hmetro.com.my

ULU BARAM: Mungkin pelik bagi kita, tetapi satu kumpulan suku kaum Penan di sebuah perkampungan di sini masih mengamalkan perkahwinan sesama ahli keluarga, termasuk anak dengan ibu, bapa atau sesama saudara kandung.
Siasatan dan tinjauan Metro Ahad mendapati, kira-kira 15 keluarga yang mendiami kawasan itu secara berpindah-randah walaupun disediakan rumah panjang, mempunyai pertalian darah, malah 10 pasangan berkahwin dengan darah daging sendiri.
Ia dipercayai menjadi antara faktor kebanyakan remaja dan kanak-kanak di situ tidak memiliki kad pengenalan kerana mereka biasanya tidak mendaftarkan kelahiran hasil perkahwinan cacamarba itu, selain tidak sempat ke klinik.

Bagi masyarakat tempatan, terutama pada zaman dulu, ia perkara biasa kerana mereka yang hidup nomad dalam jumlah kecil tidak banyak pilihan untuk mencari pasangan hidup, namun ia janggal bagi masyarakat luar.

Walaupun perkahwinan sesama mahram, termasuk antara dua beranak, semakin terhakis selepas mereka mula mendiami rumah panjang, komuniti yang mendiami kediaman itu sebenarnya masih adik-beradik.

**Apa motif penulis molah berita tok?? mun mok molah berita pasal rakyat Sarawak...polah lok kajian..dapatkan info² / fakta² yang betul..tok macam main sukati jak...

**Tok reaksi dari kamek orang...orang Sarawak!!

 klik untuk besarkan gambar



**Mintak pihak yang berkenaan untuk ambik perhatian benda tok...tok dah melibatkan sensitiviti rakyat Sarawak!

**Nang Bujat penulis berita ya!!!!

4 comments:

  1. .. ng bujat, gambong, jaik sarawak lebh .. muka ko kck ka nak jaik nama negeri org???? suckkk .. x tauk ka sarawak tok lebh bagus dari ngeri lain .. tettttt .. mun nak jaik nama sarawak, boh antap bhh .. oiiiii!!!!!!!!! orng sarawak lebh rami ... damnnn!!!!!!

    ReplyDelete
  2. OOOII KO INGAT ORG SARAWAK X BTAMADUN KAH......KO INGAT MALAYA D CNUN BAGUS GLAK KAH..PUUIIKKK!!

    ReplyDelete
  3. waduuhhh ada juga ya yang menghina sarawak......

    ReplyDelete
  4. Ingatkan orang Sarawak berbudi bahasa...rupanya tidak (mungkin hanya segelintir sahaja)...Bagi rakyat Sarawak yang anti Semenanjung (hanya segelintir sahaja),populasi rakyat Sarawak pada 2010 adalah seramai 2,471,140, Sabah seramai 3,206,742 dan Labuan seramai 86,908 manakala penduduk JOHOR, SELANGOR, MELAKA, PERAK, NEGERI SEMBILAN,PAHANG, KUALA LUMPUR, PUTRAJAYA, PERAK, TERENGGANU, KEDAH, KELANTAN DAN PERLIS adalah seramai 22,569,345...Jangan jadi jaguh kampung menyalak di negeri sendiri bila di Semenanjung Malaysia diam membisu!

    ReplyDelete