Wednesday, September 22, 2010

Gara-gara bergurau, Pengawal Keselamatan Terlepas Tembakan

SIASAT...anggota polis melakukan siasatan di lokasi kejadian. Gambar kecil kesan tembakan di lantai.


CHERAS: Gara-gara bergurau dengan rakan sejawat, seorang pengawal keselamatan sebuah kedai emas di pusat beli-belah di sini, terlepas tembakan yang mengenai lima orang termasuk dua pekerja wanita sebuah pasar raya yang kebetulan melalui ruang legar pusat itu, tengah hari semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 1 tengah hari itu, pengawal keselamatan berusia 50 tahun itu yang sedang berehat di depan pentas ruang legar bersama seorang rakannya dipercayai tertekan picu pump gun miliknya yang ketika itu muncungnya dihalakan ke lantai.

Timbalan Ketua Polis Cheras, Superintendan Abd Rahim Hamzah Othman (gambar) berkata, tembakan itu menyebabkan peluru melantun ke lantai sebelum mengenai lima mangsa berkenaan.

Katanya, semua mangsa cedera di muka dan paha akibat terkena serpihan peluru dari pump gun milik pengawal keselamatan terbabit.

“Seorang lelaki warga Britain yang juga pengurus sebuah sebuah pasar raya di situ turut terkena terkena serpihan peluru itu,” katanya.

Beliau berkata, semua mangsa yang berusia lingkungan 30-an hingga 40-an itu dilaporkan stabil dan kini dirawat di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM).

Menurutnya, suspek berusia 50 tahun ditahan dan dibawa ke Balai Polis Cheras untuk siasatan mengikut Seksyen 39 Akta Senjata Api 1990.

Sementara itu, rakan suspek yang hanya mahu dikenali sebagai Mohd Syahril, 27, berkata, sahabatnya itu sudah bekerja selama 12 tahun sebagai pengawal keselamatan, tetapi baru dua hari bertugas di kedai emas pusat beli-belah berkenaan.

“Kami bergurau dan bersembang, tetapi saya juga turut menasihatinya agar berhati-hati dengan senjata itu kerana takut tertekan, baru saja saya berkata beberapa saat kemudian terdengar bunyi tembakan mengenai lantai. Saya tergamam terus meniarap kerana bunyi yang datang dari senapang berkenaan sangat kuat,” katanya.

Oleh Suraya Roslan dan Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor @ My Metro 22/09/2010